ПРО ВКЛАД ПЕРШОЇ ЛЕДІ УКРАЇНИ У РОЗВИТОК ГЛОБАЛЬНОГО ГРОМАДСЬКОГО ЗДОРОВ’Я

HealthRight вручає цьогорічну премію за «Лідерство у сфері охорони здоров’я та прав людини» Першій Леді України, пані Олені Зеленській, як визнання її невтомної діяльності щодо підвищення обізнаності громадськості про проблеми психічного здоров’я і розширення доступу до послуг психічного здоров’я в Україні.

Пані Олена Зеленська докладає зусиль для подолання стигми щодо психічного здоров’я, виступає за зміну політики та фінансування, щоб зменшити перешкоди у сфері охорони психічного здоров’я, і відіграє ключову роль у створенні та розвитку Національної програми психічного здоров’я та психосоціальної підтримки.

«Тільки за 2022 рік в межах Національної програми психічного здоров’я та психосоціальної підтримки здоров’я, яку ініціювала Перша Леді України,60 000 спеціалістів пройшли різні форми навчання. Серед них – навчання тренерів за курсом зі стрес-менеджменту «Самодопомога плюс» від ВООЗ або курс підвищення кваліфікації «Перша психологічна допомога учасникам освітнього процесу під час та після завершення воєнних дій». Завдяки Національній програмі система охорони психічного здоров’я по всій Україні формує новий, якісний рівень послуг із психічного здоров’я та розширює можливості доступу до них кожного українця»,–зазначаєГалина Скіпальська, Директорка Представництва HealthRight (Право на здоров’я) в Україні.

Пітер Наваріо, генеральний директор HealthRight, передав нагородуПершій Леді через Генерального консула України в Нью-Йорку Олексія Колоба.

«Ми раді вручити пані Зеленській цьогорічну відзнаку за лідерство в сфері охорони здоров’я та прав людини. Її відданість справі покращення охорони психічного здоров’я для всіх українців, у тому числі для тих, хто був змушений залишити свої домівки унаслідок цієї війни, підвищила статус психічного здоров’я як важливої проблеми охорони здоров’я та покращила життя мільйонів людей, які опинилися у складних обставинах. HealthRight пишається тим, що працює разом з першою леді над тим, щоб забезпечити доступ всіх українців до послуг із охорони психічного здоров’я та психосоціальних послуг»,–зазначив Пітер Наваріо, генеральний директор HealthRight.

Від імені Першої Леді нагороду прийняв Генеральний консул України в Нью-Йорку Олексій Колобов від Пітера Наваріо, CEO HealthRight International.

Про пріоритетні напрями роботи психологічної

служби у системі освіти у2023/2024 навчальному році

Психічне здоров′я всіх учасників освітнього процесу

Триваюча широкомасштабна збройна агресія російської федерації проти

України викликала стрес у всіх учасників освітнього процесу. За таких умов істотно зростає роль психологічної служби у системі освіти щодо забезпечення своєчасного і систематичного надання психологічної та соціально-педагогічної підтримки всім учасникам освітнього процесу відповідно до цілей та завдань системи освіти.

Вагомого значення набуває створення психологічно комфортного освітнього простору для здобувачів освіти, забезпечення якісного освітнього процесу для здобувачів освіти, які мають психологічну травму, та надання своєчасної підтримки педагогічним працівникам.

Незважаючи на масштабність і складність проблеми, система освіти має у своєму розпорядженні значні можливості для надання допомоги учасникам освітнього процесу. Її професійний та організаційний ресурс, сфера соціального впливу дають змогу здійснювати комплексний і системний підхід до всіх учасників освітнього процесу.

Сьогодення передбачає перезавантаження української освіти з оновленням

наявного алгоритму професійної діяльності та переглядом методології роботи з дітьми, батьками, педагогами; зміну акцентів та пріоритетів з процесу на результат із використанням ефективних методів практичної психології та соціальної педагогіки. Саме психологічна служба покликана навчити, як жити в злагоді з самим собою та з іншими, як вступати у стосунки зі світом, щоб життя приносило задоволення. Тому першочерговим завданням працівників психологічної служби є пошук дієвих засобів і методів профілактичної, просвітницької та корекційно-розвиткової роботи.

Психологічна служба є необхідним компонентом у системі освіти, що забезпечує розвиток особистісного, інтелектуального та професійного потенціалу суспільства.

В умовах воєнного стану в Україні практичні психологи і соціальні

педагоги відіграють важливу роль. Наразі, в процесі радикальних змін системи освіти, психологічна служба сучасного закладу освіти як ніколи покликана сприяти покращенню умов для розвитку кожного суб’єкта освітнього процесу, здійснювати психологічну підтримку й надавати допомогу здобувачам освіти,

педагогам, батькам. Робота педагогічного працівника у закладі освіти відрізняється значним обсягом зусиль, потрібних для опрацювання різних по складності та емоційній напрузі ситуацій, що виникають під час навчання.

Особливість цієї роботи полягає в тому, що педагоги кожного дня стикаються з сильними почуттями, іноді з дуже складними та неприємними. Це людський біль, агресія, безсилля, безпорадність тощо. Формуючи творчу активність учнів, потрібно постійно приділяти увагу їхнім потребам, інколи досягаючи меж своїх емоційних можливостей і професійної компетентності.

Саме тому психологічний та соціально-педагогічний супровід освітнього

процесу є актуальним в умовах сьогодення.

Сьогодні повертаємо додому незаконно вивезених до росії українських дітей, які зазнали і фізичного, і психологічного насильства у катівнях, що

облаштували окупанти, а батьки, які намагалися повернути своїх викрадених дітей, отримали психологічну травму Фахівці психологічної служби повинні звернути особливу увагу на цей вид роботи і передбачити його у річних планах.

Практична підтримка, надана в емпатичний спосіб, як невідкладна перша психологічна допомога відіграє важливу роль у сприянні подоланню стресового стану, а практичному психологу потрібно пам’ятати, що, ймовірно, знадобиться не одна сесія психологічної допомоги.

Усі практичні психологи у системі освіти мають бути обізнаними щодо психологічного впливу травматичних інцидентів та вміти надавати практичну, соціальну та емоційну підтримку учасникам освітнього процесу.

Систематичне надання учасникам освітнього процесу, які пережили травматичну подію, коротких індивідуальних консультацій тривалістю в одну сесію (що часто називається дебрифінгом), зосереджених на травматичній події, може бути, але не загальноприйнятою практикою у роботі фахівця психологічної служби.

Отже, план роботи фахівця психологічної служби має обов’язково охоплювати питання подолання наслідків травматичних інцидентів, містити

забезпечення координованої системної психологічної підтримки та надання

психолого-соціальної допомоги, яка ґрунтується на забезпеченні практичної

допомоги. Фахівці психологічної служби системи освіти мають розподілити та

чітко прописати у плані заходів ролі та обов’язки, узгоджені між практичним психологом та соціальним педагогом закладу освіти до початку навчального року.

Водночас важливим є питання підвищення професійної компетентності

практичних психологів та соціальних педагогів щодо оволодіння сучасними технологіями психологічної допомоги.

У 2023/2024 навчальному році, зважаючи на складний період у нашій країні, пріоритетним завданням закладів освіти стає збереження і зміцнення психічного здоров’я всіх учасників освітнього процесу. Для організації належного психологічного, соціально-педагогічного супроводу учасників освітнього процесу потрібно вжити заходів:

• сприяти забезпеченню ставкою практичного психолога закладу освіти відповідно до нормативної потреби;

• сприяти впровадженню психологічних розвантажень під час всіх занять з дітьми;

• забезпечити фахівця психологічної служби закладу освіти окремим робочим кабінетом;

• забезпечити практичного психолога інформаційно-комунікаційними технологіями, підключенням до мережі Інтернет;

• покращити методичне та технічне забезпечення практичного психолога;

• приймати участь у курсах кризової, екстремальної психології,профілактики емоційного вигорання педагогів тощо;

• приймати участь у районних заходах для закладів освіти заняттях, семінарах, тренінгах для підвищення фахової компетентності щодо відновлення психоемоційного стану батьків після деокупації , та емоційного, психофізичного стану здобувачів освіти, які пережили окупацію/біженців.

Практичним психологам:

• здійснювати психологічну підтримку здобувачів освіти з числа внутрішньо переміщених осіб, зокрема тих, хто виїхав за кордон;

• продовжити роботу щодо запровадження на сайтах закладів освіти сторінки «Кабінет психолога» та онлайн-консультування;

• здійснювати психологічне і соціально-педагогічне забезпечення та

супровід інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами,

консультативну і просвітницьку роботу з батьками;

• проводити просвітницько-профілактичні заходи щодо підвищення рівня знань учасників освітнього процесу з питань сексуальності людини,

статевого виховання, ВІЛ/СНІДУ тощо;

• до плану роботи фахівця психологічної служби рекомендовано внести питання подолання наслідків травматичних інцидентів та заходи щодо забезпечення координованої системної психологічної підтримки та надання

психолого-соціальної допомоги, яка ґрунтується на забезпеченні надання

практичної допомоги;

• підвищення професійної компетентності у напрямі оволодіння сучасними

технологіями психологічної допомоги;

• у межах соціально-педагогічної і психологічної просвітницької діяльності інформувати усіх учасників освітнього процесу з питань збереження їхнього соціального благополуччя і психічного здоров’я занапрямами:

– ознайомлення педагогів з технологіями надання першої психологічно

допомоги учасникам освітнього процесу та запровадження «Психологічної

хвилинки» під час занять;

– інформування з проблем торгівлі людьми;

– інформування з питань запобігання та протидії домашньому насильстві в умовах воєнного стану в Україні;

– формування у здобувачів освіти національних та європейських цінностей;

– інформування про вплив та наслідки вживання наркотичних, психоактивних речовин, алкоголю та тютюнопаління;

– ознайомлення учасників освітнього процесу із загрозами, які може нести інтернет (шахрайство, спам, кібербулінг тощо);

– ознайомлення учасників освітнього процесу із алгоритмом дій у разі увімкнення сигналу повітряної тривоги;

– популяризація ненасильницької моделі поведінки;

– формування моральної поведінки, активної життєвої позиції, єдності

слова і діла в особистості, готовності брати активну участь у житті своєї

держави;

– ознайомлення педагогів та батьків здобувачів освіти з основними закономірностями та умовами сприятливого розвитку дитини тощо.

Під час планування роботи психологічної служби передбачено:

– психодіагностичний інструментарій, що застосовується у роботі, перевірений на практиці, валідний і має відомості про експертизу відомих фахівців, яку він пройшов;

– перелік методик складає деякий мінімум, який знадобиться працівнику психологічної служби у вирішенні типових і найбільш розповсюджених у практиці роботи проблем учасників освітнього процесу;

– діагностичний матеріал структурований за основними цільовими аудиторіями ;

– методики, що застосовуються, прості у практичному застосуванні, найбільш поширені серед професійного співтовариства і не потребують багато часу для їх вивчення;

• запланувана робота із сім’ями, до яких незабаром повернуться захисники і захисниці;

· надання методичої підтримки та рекомендацій педагогічним працівникам у застосуванні «Психологічних хвилинок» під час занять

з дітьми.

Кiлькiсть переглядiв: 58